Контрола буџета у функцији цивилне демократске контроле војске у Републици Србији

Преузмите цео чланак у ПДФ формату

Контрола буџета у функцији цивилне демократске контроле војске у Републици Србији

Милена Кнежевић, Србољуб Николић, Александар Нешевски

Један од битних показатеља демократизације сваког друштва јесте уставно и законско дефинисање улоге војске и могућности њене контроле. Цивилна демократска контрола Војске Србије превасходно обухвата контролу употребе и развоја Војске Србије, интерну и екстерну контролу трошкова за војне потребе, праћења стања и обавештавања јавности о стању припрема Војске, обезбеђење слободног приступа информацијама од јавног значаја и утврђивање одговорности за вршење војних дужности у складу са законом.
Инструмент финансирања трошкова за војне потребе у Републици Србији представља државни буџет. Приликом израде Нацрта закона о буџету планирају се трошкови за војне потребе за буџетску и наредне две године. С обзиром на то да Закон о буџету доноси највише законодавно тело – Народна скупштина, основни принцип демократске контроле планирања трошкова за војне потребе је обезбеђен. Међутим, реализација буџета подразумева контролу употребе буџетских средстава, при чему је Законом о буџетском систему предвиђено више нивоа контроле, организованих као интерна и екстерна контрола. Интерну контролу трошкова за војне потребе, исказаних у буџету Републике Србије, спроводе органи финансијске службе јединица и установа Војске Србије, Рачуноводствени центар Сектора за буџет и финансије Министарства одбране, Инспекторат одбране, Војнобезбедносна агенција и Криминалистичко-истражна група и интерна ревизија Министарства одбране. Екстерну контролу буџета намењеног за војне потребе врши Државна ревизорска институција и буџетска инспекција.
Циљ контроле јесте да се утврди да ли је деловање Војске Србије у складу са позицијом утврђеном Уставом, као и са политиком коју наведени представнички и извршни органи власти утврђују у својим актима.

Преузмите цео чланак у ПДФ формату